„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”

Od listopada 2010 roku klasa pierwsza uczestniczy w realizacji projektu ,,Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. W naszej szkole nauczycielem realizującym projekt jest pani Sylwia Kempka. Praca z dziećmi prowadzona jest podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej oraz  odbywających się od 3 stycznia 2011 roku  dodatkowych zajęciach w wymiarze 3 godz. tygodniowo. Realizacja zajęć dodatkowych opiera się o własny autorski pomysł pod hasłem ,,Uczymy się bawiąc”. Projekt stwarza warunki wszechstronnego rozwoju dzieci, kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę. Rozwija umiejętności uczniów, podnosi ich wiedzę, dostarcza elementarnej wiedzy o świecie. Efektem uczestnictwa uczniów w zajęciach dodatkowych będzie pokaz ich osiągnięć w czerwcu 2011 roku.

Czerwiec 2011

Na zakończenie udziału w zajęciach pozalekcyjnych w ramach projektu edukacyjnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” rozwijającym indywidualne zdolności w oparciu o teorię inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy w formie pięknej prezentacji swoich talentów w inscenizacji „Ekoplaneta Ziemia”. Udział w projekcie okazał się wielkim sukcesem edukacyjnym dzieci, rodziców oraz wychowawczyni klasy pierwszej p. Sylwii Kempki.


Kwiecień 2011

Podczas kwietniowych  zajęć sporo czasu spędziliśmy w kąciku teatralnym. Dzieci przygotowywały  scenki dramowe, inscenizacje wierszy i przedstawienia kukiełkowe. Układaliśmy dialogi, wykorzystując pacynki z głosem i bez głosu. W zabawach zręcznościowych wykorzystywaliśmy Studnię Jakuba, Ser szwajcarski, Mozaikę XXL, Gąsienice i Pieksi. Uczniowie bardzo chętnie sięgali po gry planszowe, a w szczególności po Warcaby, Chińczyka, Bierki czy też zabawy z kostką do gry, np. „Rozrzucanka”, „Jaka to figura?”, „Geometryczne królestwo”. Ponadto w trakcie zajęć stworzyliśmy książeczkę słowno – obrazkową do wymyślonej bajki. Dużą atrakcją dla dzieci okazało się współzawodnictwo, rozwiązywanie powierzonych zadań w zorganizowanych  zawodach polegających m.in. na układaniu jak największej ilości słów z alfabetu ruchomego; czy też na rozwiązywaniu zadań językowych i matematycznych pod hasłem „Zdrowy tryb życia”.

Marzec 2011

W marcu poznaliśmy bliżej, a przez to dostrzegliśmy piękno i bogactwo Ziemi – planety ludzi, zwierząt i roślin. Wyszukiwaliśmy informacji o życiu wymarłych zwierząt w albumach i zgromadzonych książkach. Przyglądaliśmy się bliżej globusowi. Poznaliśmy znaczenie kolorów. Odczytywaliśmy nazwy kontynentów i wybranych krajów. Malowaliśmy plakaty zachęcające do ochrony Ziemi, jej bogactw i skarbów. Próbowaliśmy zrozumieć proces powstawania niektórych zjawisk atmosferycznych (śnieg, grad, deszcz, mżawka), przeprowadzając m.in. doświadczenie z podgrzewaniem wody, topnieniem lodu. Ponadto na niniejszych zajęciach wykorzystywaliśmy historyjki obrazkowe m.in. o chłopcu na wózku inwalidzkim, czy też o „nowej” koleżance (problem mniejszości narodowych), które prowokowały do wielozdaniowych wypowiedzi, a tym samym sprzyjały bogaceniu słownictwa. Pomoc ta przyczyniła się do omawiania treści wychowawczych, utrwalania cech pogody i przyrody w poszczególnych miesiącach, porach roku. Wykorzystywaliśmy historyjki do obliczeń kalendarzowych i zegarowych, rozwiązywania i układania zadań matematycznych, a także do zabaw z rytmem i zabaw z chustą animacyjną.

Luty 2011

W sali lekcyjnej utworzyliśmy tzw.  Ośrodki Zainteresowań, które zaopatrzone są w ciekawe środki dydaktyczne.  Wszystkie     pomoce zawsze dostępne są dla każdego dziecka – nie tylko podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych, czy też podczas pozalekcyjnych zajęć w ramach Projektu, ale także w trakcie przerw. W toku zajęć dzieci rozwijają swoje zainteresowania, poznając świat zwierząt, roślin, kształtów, liter, korzystając z kart Logico  oraz innych środków dydaktycznych. Chętnie uczestniczą w tworzeniu krótkich scenek teatralnych z wykorzystaniem pacynek. Wielokrotnie sięgają po gry planszowe. Poznają również nowe techniki plastyczne i tworzą różne , ciekawe prace plastyczno-techniczne. Dużym zainteresowaniem dzieci cieszą się instrumenty perkusyjne, które wyzwalają wiele emocji i zachęcają do organizowania wspólnej zabawy.
W styczniu na w/w zajęciach m.in. poznaliśmy symbole narodowe: flagę, godło, hymn. Szukaliśmy Europy na globusie i Polski na mapie Europy. Poznaliśmy znaczenie pojęcia Unii Europejskiej, nazwę waluty – euro. Wykonaliśmy flagę Unii Europejskiej. Potrafimy wymienić nazwy krajów należących do  Unii.  W lutym natomiast uczyliśmy się właściwej współpracy i współdziałania w zespole, przestrzegania zasad współzawodnictwa, organizując m.in. olimpiadę klasową (z wykorzystaniem stojaka z akcesoriami sportowymi), tworząc twórcze opowiadania, czy też realizując zadania plastyczne.

Sylwia Kempka

Styczeń 2011

Go to Top